söndag 9 maj 2010

Jakten på guld och gröna skogar.


Lördag 8/5 och våren lyser med sin uppenbara frånvaro. Himlen lovar regn men temperaturen är trots allt helt okej.

Idag ska jag klara Springcross på guldtid, alltså sub 60 min. Jag ska klara det oavsett väder. Det bestämde jag redan efter målgången förra året så det är liksom inte öppet för diskussion.

Har under veckan haft känningar av en pockande förkylning och börjar dagen med dubbel dos Bamyl koffein. Gott! Tveksam på kolhydratvärdet på brustabletter intager jag givetvis också en stadig frukost.
Samma frukost som alltid.
Alltid samma frukost.
Sån är jag.

Påklädd och med väskan packad med ombyte tar jag t-banan till starten. Det utlovade regnet är ännu inte ett faktum och i lurarna larmar This will destroy you. Det är skönt med gemenskap men ofta är det ännu skönare att helt gå in i sig själv.

Lagom till att överdragskläderna ska av börjar regnet falla och med det infinner sig den perfekta svenska midsommarkänslan...

Jag smyger under friskis-tjejernas uppvärmning fram till en bra startposition. Sen går starten.

Jag har en ganska klar bild av hur det var förra året och startar inte lika avvaktande då jag absolut inte vill fastna i trängseln vid första backen.

Hittar ganska omgående, med god hjälp från min Garmin, ett bra och jämnt tempo.

Målsättningen är att inte ligga över 5 minuter på första kilometern och sedan öka något. Jag upplever i princip ingenting av förra årets trängsel utan kan redan från start springa loppet på det sätt jag vill.

Blåsten och regnet är inte någon fara utan ger snarare extra motivation. Det känns liksom lite tuffare på ett stärkande sätt.

Vid varvningen ligger jag tidsmässigt bra till. Till och med lite bättre än planerat.

Andra varvet är än mer lättlöpt och riktigt glest på löpare. Känslan är fortsatt god och jag känner mig stark.Vid upploppet har jag till och med krafter kvar som jag förmodligen borde lämnat ute i skogen. Något att tänka på till nästa år.
Hur som helst... GULDET ÄR MITT!

Och det är med lätta steg som jag i hällregnet promenerar mot t-banan.

Facit och jämförelser är som följer;

Springcross 2010 - Tid: 55.39 Placering: 179/783

Springcross 2009 - Tid: 1:05:02 Placering: 493/652


Allt gott, Måns.


4 kommentarer:

  1. Grymt skrivet. Vilken känsla med musiken i lurarna och segervitringen på tungan. Stort. Nu är vi ett kollektiv riotrunners....;)

    SvaraRadera
  2. Otroligt bra sprunget, stort grattis till välförtjänt guld i regnet!

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Jag är verkligen nöjd. Skönt när man ger sig själv chansen och dessutom lyckas med att ta den.

    SvaraRadera
  4. Du hade ju marginal upp till 60 min! Snyggt lubbat och skön läsning

    SvaraRadera