måndag 17 maj 2010

Resumé GutsMuths Rennsteiglauf 8 maj




Den som söker en rejäl utmaning, en fantastisk naturupplevelse, ett perfekt arrangemang och många sega uppförsbackar har hittat rätt på Rennsteig!

72,7km och 2439m i höjdmeter som heter duga leder dig längs en bergrygg på breda skogsvägar. Över bergstoppar på nästan 1000m med vacker utsikt över "Thueringer Wald". För de som gillar tekniska stiger så finns det också lite av. De flesta löpare som jag träffade här varit med i många år för det är deras absoluta favoritlopp och det är fullt förståeligt. Jag tror
Jonas Buud skulle älska sätta nytt rekord här, årets vinnare sprang på 5.23.50.

Packning behövs knappast för mat- o vätskekontrollerna med rompa-rompa-musik ligger tät och bjuder på ett sagolikt buffé från mackor med 5 olika pålägg, Thueringer Bratwurst, frukt, salt på tallrik, saltgurka och havrevälling som kallas för Schleim. De älskade svenska alternativen -köttbullar, chips o godis- lyste dock med sin frånvaro.

Det gällde också vanligt vatten! En typisk tysk företeelse att bara dricka mineralvatten... bläh! Man fick nöja sig med cola, sportdryck eller det godaste sötade varma citronteet som finns, mums. Det ända som irriterade mig var, att jag inte hade några gaiters.

Fick stanna jämnt och tömma mina skor och sockor på halva skogen! Dvs en massa små sten och granris. Några löpare hade fiffiga egentillverkade plastpåse-gaiters. Fick tipset att stansa ut ett hål i mitten av innesulan nästa gg var all skrut skulle kunna samlas.

Banan i sig är mycket backig varav mest sega långbackar och branta uppförsklättringar. Det första 25km är det nästan bara uppförs, så det gäller att spara krafter här. Enligt profil trodde jag att det skulle bli lite plattare efter det men nej, nej. Stadigt upp och ner med några rakor emellan. Jag såg fram emot den sista milen som skulle nästan bara gå nedförs. När jag äntligen kom dit skrek mina stackars knän och benmuskler som i en kör i körslaget!

Nja, har inte riktigt räknat med att det här kommer bli smärtfritt heller men lyckoruset i målet lät mig glömma mina stela ben. De sista 2km sprang jag som en galning, fylld med ny energi. Undrar om jag lipar på målfotot?

Länk & foto: http://www.rennsteiglauf.de/

Text: Molly Matsson

Sluttid: 10:16:42 (616:42 min)

5 kommentarer:

  1. Vad kul!! Rennsteiglauf har jag velat springa länge, det har bara inte funkat i tid. Det är lite coolt, loppet har funnits jättelänge och var liksom det stora kraftkarlaprovet i gamla DDR, ungefär som vårt Vasalopp.

    Grattis Molly till bra prestation givetvis också!

    SvaraRadera
  2. Tack Fredrika!
    Hoppas du hittar vägen till Rennsteig na°n gg. Jag kan bara varmt rekomendera denna utmaning!

    Ja, ett kraftprov kan man lugnt säga :-)
    Jag var en av dem lyckliga 1445 män och 285 kvinnor som klarade loppet i a°r. Dryggt 60 deltagare bröt vid Grenzadler (55km) och kanske fler pa° vägen..

    Lycka till i Davos i a°r !!!

    SvaraRadera
  3. Låter som ett jättekul lopp! Bra gjort. Ska du springa i Ursvik i morgon?

    SvaraRadera
  4. Vet ej vem du syftar på men jag är sjuk, så det blir DNS för mig. Lycka till i ursvik och ge järnet;)

    SvaraRadera
  5. Hej Maria!
    Mina ben känns lite ansträngda fortfarande sa° det blir bara lättpass utan backar för mig denna vecka.
    Efter STO maran kommer jag lägga mera backträning /terräng igen med sikte inställt pa° Vértex :D

    Är du laddad inför Jättela°ngt?

    SvaraRadera