måndag 24 maj 2010

Vertex pepp inför 7 aug


Till alla er lyckliga 2010 som är anmälda och klara här kommer lite visdomsord från mina upplevelser från förra året.

Vertéx var det juhhh...kommer fortfarande ihåg vartenda steg under loppet, hur tankarna for och hur tunga andetag man tog, ett lopp som hette duga! Det var en ny utmaning. Jag kanske inte är den rätta att berätta om Vertéx då jag inte hade den optimala ultimata uppladdningen. Hade ju hyrt en stuga i Åre ihop med kompisar och vi hade cyklat och sprungit och vandrat som skogstokiga i den härliga miljön. Totthummeln flera dagar i rad går inte av för hackor, får tårar av känslan...älskar Åre!!!

En vecka senare bilade vi hem neråt och stannade till och jag fick köra Vertéx, på fikastoppet liksom.

Nä kanske inte riktigt men nästan.

En sak som är viktig är att hålla ett ekonomiskt tempo. Ingen tokrusning någon gång under loppet! Får man mjölksyra i början är det helt kört. Dessutom stannade folk till överallt längs med banan pga kramp (typ synen man ser på Lidingöloppet en bit innan mål). Man får vila upp sig under vätskekontrollerna och åtminstone en kontroll erbjöd t.o.m lunch.

Fördelen är att man kan springa med nästan noll packning. Kravlöst och fritt. Kompass och visselpipa var man ju tvungen att ha men behövdes verkligen inte, jag hade en vanlig vätskerygga med helt vanligt vatten 1,5 liter samt lite godis med mig, faktiskt inte ens gel. Sedan på vätskekontrollerna kunde man tanka på ny energi med både ätbart och drickbart.

Miljön var UNDERBAR! En ren livsnjutning! Man blev ju hög. Att sedan se de höga fjälltopparna framför sig och veta att "dit upp skall jag" gjorde att det var ren magi...högsta höjdmeter är ju 1700 m.ö.h läste jag!

HA SOM ENDA MÅL ATT KOMMA FRAM I MÅL!

Ingenting annat. Du tävlar för din egen skull och på dina egna villkor. Om du inte är en professionell bergsget. Förra året kom ju ca 80% av alla deltagare från skidklubbar och/eller från Dalarna eller Norrland, snacka om att de var kungar på både syreupptagning och kuperat. Jag kollade in vilka klubbar de sprang för. Inte var det många 08:or inte (du kan se själv).

Många gick långa sträckor för att spara på krafterna och för att spara på benen...även jag;-) om sanningen skall fram. Mina lår var inte på topp efter Åreveckan men jag beslöt mig redan innan jag startade att jag skulle bara njuta av loppet! Och "se och lära". First time is always first time.

Men gör inte som jag utan se till att vara rejält utvilad en vecka innan loppet! Ett riktigt bra tips.
Kände ingen som sprang förra året när jag startade men jag hade ju support som väntade på mig i mål. Har du många bekanta eller vänner som springer Vertéx i år? Ett tips är att kanske slå följe?

För mig funkar det så att jag älskar att testa nya utmaningar och provar på allt som verkar "gud-jag-vågar-nog-inte"...jag behöver den kicken i mitt annars högst vardagliga liv. I år blir det ju Fjällräven CLASSIC igen men nästa år måste jag fundera vad jag skall testa för nytt.

Summan av kardemumman är att detta lopp verkligen är att rekommendera, du känner dig som värsta multisportaren med en sportident-pinne på fingret och karta och kompass i fickan samt att det finns välutrustade vätske/matkontroller längs hela vägen. Tro mig! Anmäl dig till Vertéx omdelbart bums jag lovar dig att du kommer inte ångra dig. Och det bästa av allt du kommer att få en naturupplevelse som heter duga!

Skit i de andra kör loppet på dina egna villkor...du är din egen.
Du tävlar bara mot dig själv. Tävla bara för dig själv.

Vertéx är rock´n roll!
LYCKA TILL ALLA!
Charlotta:-)

4 kommentarer:

  1. Söta du! Du är inte riktigt klok;-) men jag är inte som du!

    SvaraRadera
  2. Kan du utveckla? Innerst inne är vi all slöa. mvh Redaktör Daniel

    SvaraRadera
  3. Vertex ligger på min agenda för nästa år. I år blir det Ladonia - en mer modest distans. Men Augusti 2011, då ska jag vara beredd på 44 km i fjällterräng.

    Tack för fin rapport!

    SvaraRadera
  4. Ladonia, kul lycka till.

    Vänta inte förlänge med din trailultra/mara debut Mikael Björk.

    SvaraRadera