måndag 29 mars 2010

Ultradebut med isande fötter.....




Ursviksultra reflektionen
Del ett

Ett dygn efter målgång och en hedervärd 5 plats i min debut på Ursviks ultra 45 km känner jag mig toknöjd. Som premiärlöpare på distanser över 30 km i tävlingsammanhang blev detta ett slitigtlopp.

Jag noterade att över 25 löpare bröt sju och en halv milsklassen , och tre bröt i min klass. Hur många som inte kom till start var vet jag inte men minst femton.

Nåväl nu lite reflektioner om mitt lopp. Första varvet tog jag rygg på Tommy Kjellsson från team skavsåret. Eftersom min garmin vägrade starta så vill jag ha med mig någon som kunde hålla koll på tempot. Han siktade på en varv tid på runt 1:40-1:50 vilket passade mig bra. Första 4 km gick hyfsat bra, att springa i blötsnö i drivor maller ner självförtroendet, men vi höll god min. Pannlampan funkade bra och snön lyste upp löpkänslan. Gick i alla backar för att spara på krafterna. Efter ca tolvkilometer piggnade jag till och var uppvärmd till råge.

Att bli dyngsur om fötterna redan efter kvartlöpning irriterade och när mina triax 11 började kännas stumma, bestämmde jag mig för att byta skor och strumpor vid varvning.

Har hittat lite blir från Niklas Grips fotosida för alla er som är nyfikna hur underlaget var.

Resultatlista: (notera antalet som bröt/ej kom till start)
http://www.ursvikultra.se/Resultat/UU2010.htm

1 kommentar: