tisdag 24 augusti 2010

Vertex II fortsättningen




.... tillslut fortsättning av fjällmarathon Vertex.

15-27 km

Proppar på mig lite energi vid kontrollen Ottsjö, fyller camelen med vätska, något grumligt vatten men men. Efter ca en kilometer i hettan, tar jag en klunk urslangen och det är ENERVIT sportdryck jag fyllt den med. Aj, aj. Vilken överrraskning och oplanerat. Men fokusera framåt den sista biten på grusvägen och skrattar och vinkar till de få åskådare som kantar vägen.

Banan slingrar sig fram svagt uppför och svagt nerför. Är nere i skogen och skymtar topp två mellan lövverken. Så här beskriver tävlingsledningen denna bit.

"Leden mot Hållfjället är till en början teknisk, men den blockiga terrängen övergår efter en knapp kilometer i fin skogslöpning på stenig, men ändå lättsprungen, smal stig. Snart öppnar skogen upp sig och leden fortsätter som en slingrande stig på åsar längs Ottsjöns klara vatten. På åsar, omgiven av gles björkskog, myrlandskap, fjällhedar och mäktiga fjäll, tar vi oss snabbt fram till Hållfjällets turiststation, som är vackert belägen vid 23,8 km där björkskogen möter kalfjäll."

Jag gnetar på och flåset är det inget fel på. Jag skymtar en man i uppförlöppan mot Hållfjället som håller något lägre tempo än jag. Det tar tid att plocka meter efter meter men tillslut på flacken når jag honom och växlar några ord. Jag lubbar vidare och växlar snabb gång mellan tuvorna. Efter fjällstationen bär det av nerför och jag springer i kap ett mixlag som stoltserar med den blåa färgen. Jag hänger efter en stund innan jag får lite extra fart nerför granskogen och snåren medans jag runt 25 km får en liten lucka.

Solen skinner frenestiskt och jag håller ihop men nu börjar det kännas att fjällöpning eller strapatserna över stock och sten tar energi. Laddar för matstop vid norrbotten med att plocka en stor manliglöpare som verkar fått skavsår och haltar lite lyt, ner för stigen.

Plötsligt öppnar sig skogen och två 4 åringar skrattar i fjärran och jag skymtar ett äng med otaliga människor. Jag tar en sip vatten och spurtar upp mot kontrollen efter matstationen.

27 km Norrbotten 3:55:49

Snart dags för sista delen. Håll ut.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar